Tönnies og Tican underskriver overtagelseskontrakt i København

KØBENHAVN, Danmark, March 11, 2016 /PRNewswire/ --

+ + + Tönnies fortsætter sin internationaliseringsstrategi og styrker sin position på markederne i Europa og Asien

+ + + Der er planlagt investeringer for at stimulere Ticans vækst og udbygge markedspositionen

I dag den 11. marts om formiddagen underskrev Clemens Tönnies, Tönnies forretningsfører Frank Duffe samt Ticans formand, Jens Jørgen Henriksen alle relevante dokumenter i forbindelse med virksomhedsgruppen Tönnies overtagelse af Tican A/S. Tysklands største slagterivirksomhed med hovedsæde i Rheda-Wiedenbrück overtager Tican  med tilbagevirkende kraft fra den 1. oktober 2015. Den 26. februar blev købet godkendt af de europæiske kartelmyndigheder. Tidligere havde andelsselskabet bag Tican allerede godkendt overtagelsen ved en ekstraordinær generalforsamling i december 2015.

- Krydsreference: Billedet fås hos AP Images (http://www.apimages.com) -

"Denne overtagelse er den største i virksomhedens historie til dato. Tican og virksomhedens tilknyttede markeder vil, ligesom det danske marked og de markeder i Storbritannien og fjernøsten, som Tican særligt henvender sig til, komme til at spille en betydeligt større rolle for Tönnies i fremtiden.  Dermed sætter vi helt klart kursen efter vækst og internationalisering af vores virksomhedsgruppe", sagde Clemens Tönnies.

Tönnies vil investere vedvarende i Tican. Her er investeringer i produktionen og produktionsteknologien centralt, men der investeres også i afsætning, mærkerne og de enkelte produkter. Målet med investeringerne er især at øge Ticans produktivitet. Det er en af forudsætningerne for at få succes i den internationale konkurrence.

I forbindelse med overtagelsen vil Tönnies analysere sine aktiviteter i Danmark i SB Pork og Tican og alt efter markedsforholdene foretage sammenlægninger for at kombinere kompetencer og forretningsområder fra begge virksomheder og dermed også opnå synergieffekter. Det centrale er at forbedre begge virksomheders processer og effektivitet.

Også for hvert enkelt af Ticans produktionssteder gælder det om, at konsolidere processerne og standardisere den fremtidige markedsudvikling inden for virksomhedsgruppen. Særligt i Storbritannien er der et stort potentiale for denne samlede markedspositionering. Synergi på personaleområdet opstår, i henhold til de første planer, først og fremmest i administrationen. Her skal især dobbeltfunktioner undgås efter individuelle undersøgelser af de enkelte administrationsområder.

På produktionsområdet er målet med investeringerne i produktionsstederne først og fremmest forbedringer af processerne og den anvendte teknologi og dermed også produktionsstigninger. Dette vil på kort sigt også have konsekvenser for personalebehovet, men den planlagte vækst vil give flere arbejdspladser på mellemlangt sigt.

Grundlaget for Ticans vækst er desuden sikring af råvarer til produktionen. Her har Tican allerede et historisk meget nært forhold til landmændene. Denne gode forbindelse vil Tönnies gerne videreføre i form af et fair partnerskab og vil dermed også i fremtiden tilbyde de danske landmænd et ægte alternativ  når det gælder markedsføring.

Om Tönnies:

Tönnies opererer på flere niveauer i levnedsmiddelbranchen i hele verden. De fire forretningsområder er: Meat, Convenience, Ingredients og Logistic.
Familievirksomheden, som blev grundlagt i 1971, har kerneforretningsområderne slagtning, opskæring og forarbejdning af svin og okser. Forbrugerne kender først og fremmest firmamærkerne "Tillmans" og "Toasty". Tillmans er førende på det tyske marked inden for salgsklart, emballeret fersk kød (SB-kød) og tilbyder desuden et omfattende sortiment af convenience produkter.

Om Tican:

Tican beskæftiger sig med slagtning af svin og forædling af svinekød. Svineslagteriet blev grundlagt i 1931 og har hovedsæde i Thisted. Virksomhedens produkter omfatter fersk og dybfrossent svinekød, bacon, færdigretter samt en række andre forædlede kødprodukter. I 2013/2014 havde virksomheden en omsætning på 5,2 milliarder danske kroner og beskæftigede i alt 2.200 medarbejdere.

Pressekontakt: Markus Eicher, Tel.: +49-(0)-176 / 12-99-12-21, markus.eicher@wbpr.de

SOURCE Toennies

Visit PR Newswire for Journalists for releases, photos and customised feeds just for media.

Find out more about our Football Newswire exclusive offer