NGO: 'ecologisch' hulpprogramma van de EU en het VK van € 270 miljoen dreigt het verlies van banen en de overtreding van internationale handelswetten in de hand te werken

LONDEN, 12 februari 2013 /PRNewswire/ -- De internationale armoedebestrijdingsgroep World Growth zegt dat het hulpprogramma van de EU en het VK om paal en perk te stellen aan de zogenaamde onwettige houtontginning in ontwikkelingslanden in Afrika en Azië tot het verlies van banen zal leiden en de overtreding van internationale handelswetten in de hand zal werken.

Het Forest Law Enforcement, Governance and Trade (FLEGT)-programma van de EU en het VK, dat Europese belastingbetalers ongeveer € 270 miljoen heeft gekost, omvat een reeks maatregelen om de invoer van houtproducten vanuit Azië en Afrika naar de EU te blokkeren vanwege de onwettigheid ervan.

Volgens een nieuw rapport dat vandaag door de voorzitter en ambassadeur van World Growth, Alan Oxley, werd vrijgegeven, zou dit project nauwelijks gevolgen hebben voor de onwettige houtontginning of ontbossing. Het zou daarentegen een bedreiging vormen voor de plaatselijke industrie in ontwikkelingslanden, zoals de handenarbeid.

"Uit de eigen gegevens van de EU vloeit voort dat deze maatregelen de onwettelijke houtontginning hoogstens 1 procent zullen doen dalen," aldus ambassadeur Oxley. "Voor de wereldwijde ontbossing zal dit een daling van minder dan 0,01 procent met zich meebrengen."

"Op basis van de eigen analyse van de EU werd voorspeld dat de maatregelen tot een daling van 14 procent van de werkgelegenheid in de bosbouwsector van FLEGT-landen zou leiden, alsook tot een daling van ongeveer 8,5% van de toegevoegde waarde voor bosbouwproducten in die landen. In een onafhankelijke analyse wordt alleen al in Ghana het verlies van meer dan 100.000 banen voorspeld."

"Volgens de EU-analyse worden enkel houtproductfabrikanten in de EU en andere ontwikkelde landen hier beter van."

Ambassadeur Oxley voegt daar nog aan toe dat men landen zoals Indonesië, Ghana, Kameroen, Vietnam en Maleisië die met de EU een FLEGT-akkoord afsloten een 'snelle route' voor houtuitvoer naar de EU beloofde. In plaats daarvan kregen ze een langdurige wachttijd voorgeschoteld om het akkoord af te ronden.

"Na onderhandelingen van meer dan zes jaar met 12 landen en uitgaven van ongeveer € 270 miljoen voor Europese belastingbetalers, is geen van de FLEGT-akkoorden operationeel. Ze brachten enkel een verlies van tijd, middelen en banen in ontwikkelingslanden met zich mee."

"Erger nog, de FLEGT-maatregelen zijn mogelijk in strijd met de internationale handelswetgeving. Ontwikkelingslanden hebben in feite het recht om binnen de Wereldhandelsorganisatie stappen tegen de EU te ondernemen."

"Afgelopen week bereikte de EU een akkoord rond haar allereerste budgetinkrimping ooit. Dit programma wordt mogelijk als eerste ontmanteld. Al tien jaar of langer verspilt de EU geld aan programma's die weinig voor het milieu betekenen en de groei hinderen. De EU mag ontwikkelingslanden niet hetzelfde lot toebedelen."

Lees het rapport op http://worldgrowth.org/site/wp-content/uploads/2013/02/WG_FLEGT_2013_revision_formatted.pdf

Contact:
World Growth